In het verwerken van alle denkbare salarisvariabelen, kent Mercash zijn gelijke niet.
Anton den Bak, YER

“Je ziet dat het sentiment bij bedrijven weer optimistisch is. Dat vertaalt zich in het meer inzetten van tijdelijk personeel en medewerkers op detacheringsbasis.” Anton den Bak, financieel directeur, internationaal detacheringsbureau YER.

De vraag naar vast en flexibel personeel groeit sinds het najaar van 2013 weer, zo blijkt ook uit de kwartaalcijfers van de belangenorganisatie voor uitzendbedrijven ABU. De stijgende vraag naar uitzendkrachten wordt gezien als een graadmeter voor de groei van de economie. Bij economisch herstel neemt over het algemeen eerst de vraag naar flexibel inzetbaar personeel toe.

Met een bedrijfsmatige lenigheid heeft YER afgelopen recessie goed doorstaan. De afgelopen periode heeft de organisatie gebruikt om te investeren in een modern ERP-systeem. Hiermee zijn gelijktijdig de bedrijfsprocessen geoptimaliseerd en is YER fit om de groeifase waarin ze zich bevinden goed aan te kunnen.
Aan voorspellingen of dit een tijdelijke of structurele economische opleving is, waagt Anton den Bak zich niet. “Belangrijk is dat wij als organisatie die lenigheid blijven behouden zodat wij in staat zijn om mee te bewegen met het economische tij.”

Voor de HR- en salarisprocessen kent een detacheerder ook de nodige complexiteit en uitdagingen. YER verwerkt deze processen sinds 2012 met de Project-, HR- en salarisoplossing van MySolution en Mercash. De flexibele inzet van medewerkers vraagt uitgebreide invoer- en berekeningsmogelijkheden met talloze variabelen, terwijl een medewerker een perfect en overzichtelijke salarisstrook wil. “Salarisberekening is als water uit de kraan. Niemand vraagt zich af wat er voor nodig is om dat voor elkaar te krijgen, tot dat er geen of troebel water uit komt.”

Anton den Bak, financieel directeur YER

Anton den Bak, financieel directeur YER

Anton den Bak licht de dagelijkse praktijk toe: “Je hebt te maken met vaste maandlonen, uurlonen, een variëteit aan toeslagen en inlenersbeloning. Voor de administratie moet daarom zowat elke variabele op een overzichtelijke en efficiënte wijze kunnen worden geregistreerd. Het mag vooral niet te veel handelingen vergen en zeker geen dubbele invoer, want dat komt procesoptimalisatie en een perfecte salarisberekening niet ten goede. De medewerker aan de andere kant wil zijn loongegevens en dergelijke juist weer simpel en duidelijk op zijn loonstrook terugvinden. In die complexiteit van het kunnen verwerken van alle denkbare variabelen in de salarisverwerking, kent Mercash zijn gelijke niet,” stelt Anton den Bak.

Het aankunnen van zoveel complexiteit betekent ook dat verschillende onderdelen onderling een sterke samenhang kennen. “Als we een element willen veranderen, overleggen we altijd met Mercash of dat mogelijk is zonder andere onderdelen aan te passen.”

Employee Self Service

In de afgelopen jaren ziet Anton den Bak hoe werknemers gewend zijn geraakt om op alle mogelijke tijdstippen en manieren hun HR-zaken digitaal te regelen “Een moderne werkgever moet daarom zijn medewerkers toegang tot een ESS, Employee Self Service, bieden. Dit is ook de reden dat we bij YER voor het indirecte personeel specifiek voor een Mercash-inrichting hebben gekozen om deze ESS-functionaliteit in te zetten. ”Het is daarom dan ook niet verwonderlijk dat de wensen die YER bij Mercash neerlegt vooral te maken hebben met ESS. “De basis van Mercash met Microsoft Dynamics NAV is goed. Met wat kleine aanpassingen zijn grote resultaten te bereiken in het eenvoudig ontsluiten van HR-informatie naar medewerkers.”

Daarom blijft Anton den Bak met een scherp oog naar de vernieuwingen in de HR-modules kijken. “Zeker ESS moet je niet door een techneutenbril bekijken maar door de ogen van een gemiddelde gebruiker, de werknemer.“ Met zijn feedback helpt de financiële directeur van YER Mercash weer bij het optimaliseren van de software.